Katalog / FSO
FSO, czyli Fabryka Samochodów Osobowych, jest świadectwem bogatej historii motoryzacji w Polsce. Założona w 1951 roku w Warszawie, FSO wyłoniła się z popiołów II wojny światowej w ramach starań Polski o zmotoryzowanie ludności i zwiększenie możliwości przemysłowych.
Droga firmy rozpoczęła się od produkcji zaprojektowanej przez Sowietów Warszawy M20, polskiej wersji GAZ-M20 Pobeda. Był to początek roli FSO w udostępnianiu samochodów Polakom. W 1957 roku FSO osiągnęła znaczący kamień milowy, wprowadzając Syrenę, pierwszy całkowicie polski samochód. Syrena, z charakterystycznym dwusuwowym silnikiem, stała się ikoną polskiej motoryzacji i była produkowana do 1983 roku.
Jeden z najciekawszych rozdziałów w historii FSO rozpoczął się w 1965 roku, kiedy rozpoczęto produkcję Polskiego Fiata 125p na licencji Fiata. Model ten, często nazywany przez Polaków po prostu "dużym Fiatem", stał się podstawą polskiej motoryzacji na ponad ćwierć wieku. Był nie tylko popularny w kraju, ale stał się również ważnym produktem eksportowym, docierając na rynki tak odległe jak Wielka Brytania i Australia.
W 1978 roku FSO wkroczyło w nową erę, wprowadzając na rynek model FSO Polonez. Ten hatchback, choć oparty na mechanice Fiata, posiadał oryginalne nadwozie zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro. Polonez symbolizował polskie aspiracje do nowoczesności i pozostał w produkcji, z różnymi aktualizacjami, do 2002 roku.
Upadek komunizmu w 1989 r. przyniósł FSO nowe wyzwania i możliwości. W 1995 r. firma weszła w spółkę joint venture z Daewoo, co doprowadziło do produkcji takich modeli jak Lanos i Matiz. Jednak globalne kłopoty finansowe Daewoo na początku XXI wieku postawiły FSO w niepewnej sytuacji.
Pomimo prób wznowienia produkcji modeli takich jak Chevrolet Aveo w połowie lat 2000, FSO zakończyło swoją działalność jako znaczący producent samochodów w 2011 roku. Dziś, choć FSO nie produkuje już samochodów, pozostaje ważną częścią polskiego dziedzictwa przemysłowego. Wiele z jej modeli, niegdyś powszechnych na polskich drogach, stało się poszukiwanymi klasykami, cenionymi zarówno przez entuzjastów, jak i kolekcjonerów.
Dziedzictwo FSO wykracza poza samochody. Firma odegrała kluczową rolę w industrializacji Polski, zapewniając zatrudnienie i przyczyniając się do rozwoju gospodarczego kraju. Służyła również jako symbol dumy narodowej w trudnych czasach, demonstrując zdolność Polski do produkcji własnych pojazdów pomimo ograniczeń ekonomicznych.
Dziś, gdy entuzjaści klasycznych samochodów odnawiają i celebrują modele FSO, marka nadal budzi nostalgię i podziw, przypominając nam o ważnym rozdziale w historii europejskiej motoryzacji.
81000 km
📅 06.10.2025
VIN: SUPB01AAA00193728
30000 km
📅 05.10.2025
VIN: SUPB01ABFRW671294
64000 km
📅 05.10.2025
VIN: SUPB01CBHRW674051
90000 km
📅 05.10.2025
110000 km
📅 05.10.2025
25000 km
📅 04.10.2025
31000 km
📅 03.10.2025
VIN: SUPB01CEHYW172705
55000 km
📅 03.10.2025
VIN: SUPB01CFHRW715911
140000 km
📅 03.10.2025
VIN: SUPB01CEHSW779321
164000 km
📅 03.10.2025
101000 km
📅 02.10.2025
32300 km
📅 01.10.2025
VIN: SUPB01CFHSW737239
138800 km
📅 01.10.2025
VIN: SUPB01CEHTW820638
121000 km
📅 01.10.2025
VIN: SUPB01CFHSW740320
107000 km
📅 01.10.2025
VIN: SUPB30CEHXW143809
117822 km
📅 28.09.2025
VIN: SUPB30CEHXW125003
52000 km
📅 28.09.2025
VIN: SUP115DC202441806
100000 km
📅 28.09.2025
62400 km
📅 27.09.2025
VIN: SUPB01CEHVW122143
175460 km
📅 26.09.2025
85795 km
📅 26.09.2025
VIN: SUPB01CEHSW777255
211000 km
📅 25.09.2025
VIN: SUPB01ABF00285685
85000 km
📅 25.09.2025
VIN: SU9RS11X2JXFS1001
15000 km
📅 25.09.2025
VIN: B01AAA00046013000
30000 km
📅 23.09.2025
VIN: SUPB30CEHXW157696
142000 km
📅 21.09.2025
📅 20.09.2025
VIN: SUPB01CEHXW266965
104000 km
📅 19.09.2025
1000 km
📅 19.09.2025
55232 km
📅 18.09.2025
VIN: SUPB06EJLVN060116
132287 km
📅 18.09.2025
VIN: SUPB01CEHWW146595
160200 km
📅 17.09.2025
VIN: SUPB08CEBXW168317
148900 km
📅 16.09.2025
VIN: SUPB30CEHWW139915
131000 km
📅 15.09.2025
VIN: SUPB01CEHSW757683
135000 km
📅 15.09.2025
VIN: SUPB01CEHTW807358
77000 km
📅 15.09.2025
38000 km
📅 14.09.2025
VIN: 1772R123456789012
162035 km
📅 13.09.2025
97000 km
📅 13.09.2025
VIN: SUPB01CEHSW769599
35000 km
📅 11.09.2025
VIN: SUPB30CEHTW847211
38060 km
📅 11.09.2025
VIN: SUPB30CEHXW165783
391000 km
📅 07.09.2025
VIN: SUPB01CEHSW764192
168000 km
📅 06.09.2025
VIN: SUPB30CEHVW885653
110000 km
📅 06.09.2025
VIN: SUPB01CEHWW132754
120000 km
📅 06.09.2025
999999 km
📅 06.09.2025
VIN: B01AAA00057573000
50000 km
📅 04.09.2025
VIN: SUPB30CEHWW137622
200000 km
📅 04.09.2025
VIN: SUPB01CEHTW805711
30000 km
📅 04.09.2025
75000 km
📅 04.09.2025
Koszt samochodów FSO różni się znacznie w zależności od kilku czynników, przede wszystkim dlatego, że FSO nie jest już produkowane, a wszystkie dostępne pojazdy są obecnie uważane za samochody klasyczne lub zabytkowe. Ceny mogą wahać się od 500 euro za samochody projektowe wymagające gruntownej renowacji do 10 000 euro lub więcej za w pełni odrestaurowane egzemplarze o jakości kolekcjonerskiej.
Ceny typowego Fiata 125p z FSO Polski w dobrym stanie, nadającego się do jazdy, wahają się od 2 000 do 5 000 euro. Kultowego FSO Poloneza, w zależności od jego stanu i roku modelowego, można znaleźć w cenie od 1 500 do 7 000 euro. Rzadkie modele, takie jak FSO Warszawa czy wczesne Syreny, mogą osiągać wyższe ceny, niekiedy przekraczające 15 000 euro za egzemplarze w jakości concours.
Należy pamiętać, że rynek samochodów FSO jest stosunkowo niszowy, a ceny mogą się zmieniać w zależności od takich czynników, jak rzadkość, znaczenie historyczne i rosnące zainteresowanie klasycznymi samochodami z Europy Wschodniej. Ponadto przy planowaniu zakupu FSO należy wziąć pod uwagę koszt części zamiennych i potencjalnych prac renowacyjnych.
Najtańsze samochody FSO dostępne na obecnym rynku to zazwyczaj samochody projektowe lub pojazdy wymagające znacznej renowacji. Można je znaleźć już za 500-1 000 euro. Należy jednak pamiętać, że choć początkowa cena zakupu może być niska, dodatkowe koszty renowacji mogą być znaczne.
Cena tych budżetowych modeli FSO może różnić się w zależności od kilku czynników:
Przed zakupem taniego samochodu FSO potencjalni nabywcy powinni dokładnie ocenić rzeczywisty koszt jego posiadania, w tym koszty renowacji. To, co wydaje się okazyjną ceną, może okazać się kosztownym projektem, jeśli wymagane będą rozległe prace.
Najdroższe samochody FSO to zazwyczaj rzadkie, w pełni odrestaurowane lub limitowane modele, które mają znaczną wartość historyczną lub kolekcjonerską. Te najwyższej klasy pojazdy FSO mogą osiągać ceny powyżej 20 000 euro, a niektóre wyjątkowe egzemplarze mogą osiągać 30 000 euro lub więcej.
Na cenę tych modeli FSO klasy premium może wpływać kilka czynników:
Przykładowo, pieczołowicie odrestaurowana FSO Warszawa M20, będąca jednym z najwcześniejszych modeli FSO, może potencjalnie osiągnąć wyższą półkę cenową. Podobnie, doskonale zachowany FSO Polonez z wczesnych lat produkcji o niskim przebiegu lub rzadki prototyp FSO Syrena Sport mogą osiągnąć wśród kolekcjonerów ceny premium.
Warto zauważyć, że wraz ze wzrostem zainteresowania klasycznymi samochodami z Europy Wschodniej, szczególnie wśród kolekcjonerów poszukujących unikalnych dodatków do swoich kolekcji, wartość najrzadszych i najlepiej zachowanych modeli FSO może nadal rosnąć.